Mindenekelőtt örömmel számolunk be arról, hogy az eseményen a hallgatóság
létszáma messze felülmúlta az elmúlt években tapasztalható részvételt, ami
szintén a téma aktualitását és fontosságát mutatja. A mintegy 60-70 főnyi
közönség között a megyei könyvtár, a legtöbb városi könyvtár és az egyetemi
könyvtár képviselői voltak jelen nagy számban.
A szakmai tanácskozás hagyományos módon a könyvtáros-egyesület
éves taggyűlésével kezdődött, melynek keretében elhangzott dr. Pintérné Kék
Krisztina elnök beszámolója a 2012. évi egyesületi munkáról és egy összefoglaló
az idei év terveiből. (Egy kis kedvcsináló ehhez: áprilisban újabb szakmai
nap keretében folytatódik az Ismerjük meg Kaposvárt városjáró túra Buzási Éva idegenvezetésével,
ezúttal a megújult Rippl-Rónai Emlékmúzeumot látogatjuk meg; nyár elején
Eszékre tervez kirándulást az Egyesület, ősszel pedig Fülekre A népmese napja
alkalmából. A Könyvtárosok 45. Vándorgyűlése nyáron Egerben
lesz...) Balogh Melinda az Ellenőrző-bizottság nevében közzé tette a 2012.
évi egyszerűsített éves pénzügyi beszámolót, majd dr. Nagyné Németh Ilona,
a Szervezet vezetőségi tagja ismertetett egy előterjesztést a kedvezményes
tagdíjak változtatásával kapcsolatban. Mivel az új civiltörvény más
könyvelési-ügyviteli rendet követel meg, amelynek következtében a Magyar
Könyvtárosok Egyesületében a 2014. évtől módosulni fognak a szervezetek befizetési
kötelezettségei, illetve az MKE Alapszabálya lehetőséget biztosít a
szervezeteknek arra, hogy a kötelező mértéket meghaladó tagdíjösszeget
állapítsanak meg, előzetes vezetőségi egyeztetések alapján javaslat született
arra, hogy a kedvezményes nyugdíjas- és hallgatói tagdíj összege a 2013.
évtől 1000,-Ft-ról 2000,-Ft-ra emelkedjen. A módosítási javaslatot a
tagság tartózkodás és ellenszavazat nélkül megszavazta.
A taggyűlés egy szép pillanata volt, amikor Balla
Mária megköszönte jelölését az állami elismerésre, a somogyi könyvtárosok pedig
tapssal, majd személyesen is gratulálhattak a Kaposvári Egyetem nyugdíjas
főkönyvtárosának a könyvtárosszakma legmagasabb rangú elismeréséhez, a 2012-ben
átvett Szinnyei József-díjhoz.
A szakmai nap résztvevőit a továbbiakban Horváth Katalin, a Takáts Gyula
Megyei és Városi Könyvtár igazgatója köszöntötte, majd a tanácskozás a két
vendég előadó pontosan időzített előadásaival folytatódott.
Sörény Edina Könyvtárak a változások időszakában címmel főbb pontokban a könyvtári rendszer jogszabályi hátterének változásairól, a szervezeti átalakulásokról, a szakfelügyeleti rendszer megújulásáról és a 2013-ban megfogalmazásra kerülő új stratégiai feladatokról beszélt. Ramháb Mária A könyvtárak szerepe a kulturális vidékfejlesztésben – a KSZR lehetőségei a kistelepülések számára című előadása pedig – a megszokott módon – sok gyakorlati tanácsot, megvalósított, látványos mintát ígért.
Ahogy azt korábban említettük, bár nem voltak jelen a tanácskozáson a
kistelepülési könyvtárosok, akik a téma kijelölése után mintegy főszereplőivé
váltak a délelőttnek, szinte hiánytalanul ott voltak a városi könyvtárak
képviselői, illetve a megyei könyvtár könyvtárosai, akik az elmúlt hat-hét
évben a KSZR-koncepció, vagyis a kistelepülési Könyvtárellátási Szolgáltatási
Rendszer kiépítésén dolgoztak Somogyban. Nem árulunk el nagy titkot azzal,
ha elmondjuk, hogy ezek a könyvtárosok többségében a jogszabályi változások
pontos ismeretében, a szervezeti átalakítások nagyján túl, részben nyertesként,
másrészt viszont kétségbeesett vesztesként vártak válaszokat nagyon is konkrét
kérdéseikre...
A problémák megvitatására azonban már csak egy viszonylag szűk körben kerülhetett sor, ahol sajnos Ramháb Mária fontos teendői miatt nem maradhatott tovább. Jelen volt viszont Sörény Edina tanácsadói szerepben, a megyei könyvtár vezetése, hálózati-módszertani osztálya, a városi könyvtárak képviselői és a könyvtáros-egyesület vezetősége.
A megbeszélés korántsem felhőtlen hangulatát kétségkívül meghatározta,
hogy a könyvtári rendszer (és azon belül a KSZR) átalakítása, másféle
finanszírozása speciális módon érinti Somogy megyét, ahol a jövőben – az eddig
megkötött szerződések értelmében – több mint 210 település könyvtári ellátását
kell megoldaniuk a könyvtárosoknak. Közel ekkora feladatot 2012-ig 11
kistérségben 10 szolgáltató (vagyis városi és megyei) könyvtár végzett vállalt
feladatként. 2013-tól a szóban forgó települési önkormányzatok már csak a
megyei könyvtárral köthettek könyvtárellátási szerződést, a feladatellátás a
megyei könyvtárak számára mostantól kötelező.
A kérdések tehát adottak: fel bír-e nőni a megyei könyvtár
apparátusa záros határidőn belül egy ekkora feladat egyedüli megoldásához
(eddig 60 településen biztosított könyvtári szolgáltatást), avagy bevonhatók-e
a munkába ezentúl is a (szakmailag és infrastrukturálisan is felkészült) városi
könyvtárak? És nem utolsósorban: megoldható-e a feladat finanszírozása úgy,
hogy mindenki jól járjon? A
finanszírozás korábban a kistérségeken keresztül igényelhető mozgókönyvtári
normatívából történt. A normatíva összegén kistérségenkénti megegyezés alapján,
különböző arányban osztoztak a szolgáltató helyek fenntartói (vagyis a községi
önkormányzatok) és a szolgáltatást nyújtó ellátó (vagyis városi vagy megyei)
könyvtárak. Mindez megváltozott. A feladat finanszírozását – a kistérségi
normatívával hozzávetőlegesen megegyező összeget – a megyei könyvtár
fenntartója hívhatja le tovább nem adható, feladatra összpontosított kiegészítő
támogatásként.)
Sörény Edina kissé tanácstalanul állt a speciálisnak tűnő problémák előtt, mintha az ágazati vezetés nem számolt volna azzal, hogy a
KSZR-koncepció országos megvalósítása az elmúlt években térségi adottságokon is
múlott. (Bács-Kiskun megyében például összesen 60 körüli könyvtári szolgáltató
hely ellátása a feladat, az ottani „kisebb” települések Somogyban városi címet
kaphatnának, ellátásukban a városi könyvtárak eddig sem játszottak semmilyen
szerepet.) Az EMMI vezető tanácsosa éppen ezért hiányolta a városok
érdekképviseletét az új koncepció kidolgozása során, ezen a ponton az MKE
somogyi tagozata is megszólítva érezhette magát.
Pozitívumként említhető, hogy a jelenlévők mindannyian jogos és orvosolandó
problémának látták a városi könyvtárak kiszolgáltatottságát, akik nemcsak
szakmai munkájuk gyümölcsét nem arathatják a továbbiakban (mintegy 140 községi
könyvtár rendbe tétele, felújítás kötődik a nevükhöz), de a kistérségi források
kiesése miatt egyes esetekben több alkalmazottjuk sorsa (így városi
könyvtárként való működésük is) veszélybe sodródhat.
De mindenképpen szólni kell a változások pozitív oldaláról, hiszen végül minden aggály ellenére elhangzott, hogy az érvényben lévő jogszabályok mellett felelős fenntartói és vezetői magatartással, jól átgondolt együttműködési szerződésekkel (a megyei könyvár és a városi könyvtárak között) a munka elvégezhető, a problémák megoldhatók. A pontos mikénteket pedig úgyis a készülő-késlekedő, de tervezet formájában már ismerhető (ITT) KSZR-rendelet fogja meghatározni.
Fontos tényezője a változásnak, hogy a könyvtári ágazatba áramló forrást,
amely korábban a kistérségeken keresztül érkezett, csak érdekérvényesítő erőtől
függően tudtuk felhasználni. A könyvtárak működtetésére szánt összegeknek
olykor csak 40%-ával rendelkezhettünk, a többi pénz sorsáról az önkormányzatok
és/vagy a kistérségek döntöttek. A jogszabály ez esetben a szakma mellé
állt, a kistelepülési könyvtári ellátásra szánt összegek 100%-a a könyvtári
szolgáltató helyekre kell, hogy fordítódjon a jövőben, méghozzá egységes
szempontok, egységes gyakorlat alapján, amelyeket a megyei könyvtárak kell,
hogy meghatározzanak. (Abban persze reménykedhetünk, hogy a megyei könyvtár
munkatársai bölcs együttműködőként meríteni tudnak a városok bejáratott
rendszereiből, építenek a jól működő gyakorlatok eredményeire.)
A kérdés az, hogy tudunk-e élni a Ramháb Mária által vázolt lehetőséggel:
képesek vagyunk-e a kapott forrást – amelynek elveszítésére a kistérségek felbomlásával
nagy esélyünk volt! – összetartani egy egységes célra (vagyis kizárólag szakmai
szolgáltatásra)? Meg tudjuk-e nyugtatni a kistelepülési szolgáltató helyek
fenntartóit, hogy abból a pénzből, amelyből eddig „csippenthettek”
településfejlesztésre, mostantól szintén ők profitálnak, annak ellenére is,
hogy még a könyvtárosuk bérét és a könyvtáruk rezsijét is egy másik, jóval
szerényebb forrásból kell finanszírozniuk?
Mindezek tudatában – szintén Ramháb Máriát idézve – „valóban tudunk-e előre
menni csökkenő források ellenére is a jövőben?” Muszáj lenne, mert ahogy az
előadások során elhangzott, a nyilvános könyvtári ellátást meghatározó
kulturális törvénynek és a 2005 óta működő (2007 óta virágzó) KSZR-nek
köszönhetően Magyarország jelenleg legkiterjedtebb szolgáltatási hálózata a
könyvtár.
(G. Szabó Sára)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése